GmB

2019. október 25.

A hulladék abroncsok gumiját már sok éve használják az aszfaltgyártás során adalékanyagként különböző formában.

A gumiőrlemény felhasználási lehetőségei az útépítésben

 

Előzmények:

 

A használt gumiabroncsokat több módon is hasznosítják.

 

Ezek egyike az aszfaltgyártás során történő felhasználás.

 

A hulladék abroncsok gumiját már sok éve használják az aszfaltgyártás során adalékanyagként különböző formában és eltérő eredménnyel/sikerrel. Becsült adat szerint évente körülbelül 800 millió új gumiabroncs készül világszerte és nagyjából ugyanilyen mennyiségű használt gumiabroncs is keletkezik.

 

A gumi modifikáció javítani tudja a bitumen, illetve az aszfaltkeverékek tulajdonságait. A gumiőrleményt összekeverhetjük a kötőanyaggal-bitumen (nedves eljárás), vagy közvetlenül adagolhatjuk a keverődobba az aszfaltkeverék gyártása során (száraz eljárás).

 

A MOL Zalai Finomítójában 2012. őszen átadásra került az 5-10000 t/év kapacitású gumival modifikált bitument (GmB-t) gyártó prototípus üzem. A gyártástechnológia megvalósítása a MOL saját szabadalmán (HU 226481) alapul. (Nedves eljárás.)

 

A száraz eljárás során a felhasználás lehetőségei a következők:

  • Adalékszer mentes, ún. kezeletlen gumipor.
  • Adalékszerrel kezelt gumipor. (Az adalékszernek köszönhetően esetleg kémiai kötés is létrejön a bitumen és a gumipor között. 30%-os adagolásnál a gumipor mennyisége megduplázódott - laboratóriumi kísérlet eredménye.)

 

A száraz eljárás előnyei:

  • a gumipor lefolyás gátló (SMA aszfalt),
  • az aszfalt rugalmasabbá válik,
  • finom szemcse adalékként jelenik meg, aminek a következtében anyagmennyiséget is kivált.

 

Alkalmazható a kőváz mennyiségére (~95%-a az aszfaltnak) számított maximum 3%, azaz tonnánként ~27 kg.

A gumipor adagolását célszerű cellás adagolóval megoldani. Egyéb típusú adagolás kivitelezése, és annak a hatékonysága kérdéses.

 

A lefolyás gátlóként sikeresen alkalmazott gumiőrlemény szemeloszlása a következő volt:

 

Szitaméret (mm)

Átesett %

2,00

100

1,00

75 (minimum)

0,25

3

0,125

1

0,063

0,4

 

Tapasztalatból megállapítható, hogy az útpályaszerkezetekben a kötőrétegnek nagyobb a szerepe, mint a kopórétegnek, ezért a laboratóriumi vizsgálatokhoz az alábbi aszfalttípusok előállítása javasolt (AC-22/F kötő, AC-11/F kopó, SMA).