Projekt


2019. október 2.

Déli összekötő vasúti Duna-híd

A főváros déli vasúti hídján teljeskörű fejlesztést végezünk, összesen 3 kilométernyi vágány érintett.


Kivitelezőre talált Budapest egyik legjelentősebb projektje

A főváros déli vasúti hídján teljeskörű fejlesztést végeznek, összesen 3 kilométernyi vágány érintett.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kihirdette a Rákóczi híd közvetlen szomszédságában levő Déli összekötő vasúti Duna-híd közbeszerzésének végeredményét. A korszerűsítéshez szükséges kiviteli terveket és a kivitelezési munkákat a Duna Aszfalt Kft. fogja elvégezni nettó 35,92 milliárd forintos szerződéses értéken.

A közbeszerzés során ajánlatot tett az A-Híd Építő Zrt., az SDD Konzorcium (Dömper Kft.; Subterra-Raab Kft.; Pannon-Doprastav Kft.) és a KÉSZ Ipari Gyártó Kft. is.


Harmadjára kap jelentős fejlesztést

A IX. kerületi Soroksári utat és az újbudai Nádorkertet összekötő, 510 méteres híd elsőként 1877-ben készült el, ám később nem tudott megfelelni a megnövekedett igényeknek, így 1913-ra egy új híd épült a helyén. A visszavonuló németek a hidat 1944-ben felrobbantották, a híd harmadjára 1950-re készült el, azonban az utóbbi több mint 50 évben igencsak megöregedett. A vasúti híd közvetlen szomszédságában épült fel az 1995-ben átadott Rákóczi híd.


A vonatbefolyásoló rendszer, a távközlés is megújul

A projekt egyik fő elemeként a Keleti pályaudvar és Hegyeshalom közötti vonalon fekvő hídon

a meglévő két, egyvágányos felszerkezetet el kell bontani és három új, egyvágányos felszerkezetet kell építeni a helyére.

A műtárgyépítéssel érintett vonalszakaszon biztosítani kell a projekt teljeskörűségét. Emiatt a vasúti pálya és a kapcsolódó egyéb szakágak infrastruktúráját is át kell építeni: többek közt a biztosítóberendezés, a vonatbefolyásoló rendszer, a távközlés is megújul. A hirdetmény szövege szerint hozzávetőlegesen összesen 3 kilométernyi vágány érintett.


A budai oldalon új hídfő épül

A tervezett egyvágányos, többtámaszú rácsos acélhíd felszerkezete közös alépítményekre támaszkodik. Ezeket az új felszerkezetek fogadására át kell alakítani, továbbá új, cölöpfalas hídfőt kell építeni a budai oldalon. A közbeszerzés részletezi az alépítményi beavatkozásokat: többek közt szerkezeti gerendák visszabontását és újjáépítését, ingaoszlop pillérek bontását, hídfő visszabontását és újjáépítését előírva. A tájékoztató számos további feladatot ír elő a kivitelezőnek, többek közt:

  • zajvédő falak építését a műtárgyon és a csatlakozó szakaszon;
  • a szükséges közműkiváltásokat;
  • a kivitelezés alatt a vasúti forgalom fenntartását két vágányon.