világos sötét
Ecobond Innováció LEA technológia Környezetbarát technológiák
Ecobond
Innováció
LEA technológia
Környezetbarát technológiák
Belépés munkatársaknak
Kiemelt híreink

Már az M44-es keleti végén is folyik az útépítés

2018.03.20. 15:15
Az új nyomvonalon épülő gyorsforgalmi úthoz számos kapcsolódó részprojektet is kivitelez a... Részletek

Elrajtolt az építkezés az M30-as Miskolc-Tornyosnémeti szakaszán

2018.03.12. 14:00
A Miskolc és Kassa közötti autópálya-kapcsolat hazai szakaszát megvalósító 57 kilométeres... Részletek

Elindult az M8-ast az osztrák határig meghosszabbító építkezés

2018.03.08. 12:45
Az autóút mintegy 30 kilométeres új szakaszát a Duna Aszfalt, illetve a Mészáros és... Részletek

A Duna Aszfalt ismét a legmegbízhatóbb vállalatok között

2018.01.30. 15:08
Sorozatban negyedik alkalommal érdemelte ki a Duna Aszfalt Kft. a pénzügyileg legstabilabb... Részletek

Balatonparti dugókat enyhít a 710-es főút bővítése

2017.08.03. 16:58
A Hazai Építőgép és a Duna Aszfalt kivitelezésében új szakasszal kötik össze az... Részletek

Oktatási együttműködést kötött a Duna Aszfalt és a SZIE Építéstudományi Kara

2017.08.03. 13:07
Az egyezménnyel gyakorlatorientált oktatási és kutatási együttműködés jön létre az... Részletek
Aktuális híreink

Szabó Zsolt a Duna Aszfalt Kft. és a Zengő Motorsport támogatásával a WTCR-ben

2018.04.19. 13:44
A WTCC utódjaként létrehozott WTCR versenyei már javában pörögnek, s a Túraautó-világkupa... Részletek

A Duna Aszfalt építheti meg az M44 gyorsforgalmi út Kondoros és Békéscsaba közötti szakaszát

2017.12.30. 14:12
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kihirdette az M44 gyorsforgalmi út Kondoros és... Részletek

Nyolcmilliárdos mélyépítési fejlesztés indul Baján

2017.12.29. 14:10
A keretszerződés alapján útépítés, járda és kerékpárút kiépítése, közterek és... Részletek

A zalaegerszegi járműipari tesztpálya építéshez kapcsolódó keretmegállapodásban nyertes a Duna Aszfalt Kft.

2017.12.13. 14:10
A Duna Aszfalt Kft. 14,8 milliárdért építheti meg a zalaegerszegi járműipari tesztpálya... Részletek

A Duna Csoport is szerepel az Echo TV Építészet XXI. című műsorában!

2017.11.28. 11:50
A Duna Csoport XXI. századi technológiai megoldásai szerepelnek az Echo TV Építészet XXI.... Részletek
Elérhetőségeink

Székhely
6060 Tiszakécske, Béke u. 150.
Tel: (76) 540 060, Fax: (76) 540 061

Budapest
1074 Budapest, Rákóczi út 70-72.
Tel: (1) 781 5242, Fax: (1) 781 9027
Email: kozpont@dunaaszfalt.hu

Sajtókapcsolat
Lehel Zoltán, innovációs mérnök, szóvívő
Email: sajto@dunaaszfalt.hu

HR
Kerbeche Tamás, HR Business Partner

Email: kerbeche.tamas@dunaaszfalt.hu


GmB - "Gumibitumen"

 

 PDF Letöltése

A gumiőrlemény felhasználási lehetőségei az útépítésben

 

Előzmények:

 

A használt gumiabroncsokat több módon is hasznosítják.

 

Ezek egyike az aszfaltgyártás során történő felhasználás.

 

A hulladék abroncsok gumiját már sok éve használják az aszfaltgyártás során adalékanyagként különböző formában és eltérő eredménnyel/sikerrel. Becsült adat szerint évente körülbelül 800 millió új gumiabroncs készül világszerte és nagyjából ugyanilyen mennyiségű használt gumiabroncs is keletkezik.

 

A gumi modifikáció javítani tudja a bitumen, illetve az aszfaltkeverékek tulajdonságait. A gumiőrleményt összekeverhetjük a kötőanyaggal-bitumen (nedves eljárás), vagy közvetlenül adagolhatjuk a keverődobba az aszfaltkeverék gyártása során (száraz eljárás).

 

A MOL Zalai Finomítójában 2012. őszen átadásra került az 5-10000 t/év kapacitású gumival modifikált bitument (GmB-t) gyártó prototípus üzem. A gyártástechnológia megvalósítása a MOL saját szabadalmán (HU 226481) alapul. (Nedves eljárás.)

 

A száraz eljárás során a felhasználás lehetőségei a következők:

-       Adalékszer mentes, ún. kezeletlen gumipor.

-       Adalékszerrel kezelt gumipor. (Az adalékszernek köszönhetően esetleg kémiai kötés is létrejön a bitumen és a gumipor között. 30%-os adagolásnál a gumipor mennyisége megduplázódott - laboratóriumi kísérlet eredménye.)

 

A száraz eljárás előnyei:

-       a gumipor lefolyás gátló (SMA aszfalt),

-       az aszfalt rugalmasabbá válik,

-       finom szemcse adalékként jelenik meg, aminek a következtében anyagmennyiséget is kivált.

 

Alkalmazható a kőváz mennyiségére (~95%-a az aszfaltnak) számított maximum 3%, azaz tonnánként ~27 kg.

A gumipor adagolását célszerű cellás adagolóval megoldani. Egyéb típusú adagolás kivitelezése, és annak a hatékonysága kérdéses.

 

A lefolyás gátlóként sikeresen alkalmazott gumiőrlemény szemeloszlása a következő volt:

 

Szitaméret (mm)

Átesett %

2,00

100

1,00

75 (minimum)

0,25

3

0,125

1

0,063

0,4

 

Tapasztalatból megállapítható, hogy az útpályaszerkezetekben a kötőrétegnek nagyobb a szerepe, mint a kopórétegnek, ezért a laboratóriumi vizsgálatokhoz az alábbi aszfalttípusok előállítása javasolt (AC-22/F kötő, AC-11/F kopó, SMA).