világos sötét
Ecobond Innováció LEA technológia Környezetbarát technológiák
Ecobond
Innováció
LEA technológia
Környezetbarát technológiák
Belépés munkatársaknak
Kiemelt híreink

Balatonparti dugókat enyhít a 710-es főút bővítése

2017.08.03. 16:58
A Hazai Építőgép és a Duna Aszfalt kivitelezésében új szakasszal kötik össze az... Részletek

Oktatási együttműködést kötött a Duna Aszfalt és a SZIE Építéstudományi Kara

2017.08.03. 13:07
Az egyezménnyel gyakorlatorientált oktatási és kutatási együttműködés jön létre az... Részletek

Duna Aszfalt BME együttműködés

2017.08.03. 13:03
Már közel három éves az az együttműködés, amelyet 2014-ben a BME és a Duna Aszfalt... Részletek

Jövő tavaszra fejeződhet be az 55-ős főút Mórahalom és a megyehatár közötti szakaszának korszerűsítése

2017.07.07. 13:12
Várhatóan 2018 áprilisára fejeződhet be az 55-ős főút Mórahalom és a megyehatár... Részletek

Ütemesen épülő utak a Dél-Alföldön

2017.07.07. 13:06
Békés megyében hatalmas lesz az előrelépés A tervek szerint zajlik Békés megyében az... Részletek

Indulhat az M4-es építése Üllő és Cegléd között

2017.05.02. 13:39
A Colas, a Duna Aszfalt és az Euroaszfalt kivitelezésében 44 kilométeren épül négysávos... Részletek
Aktuális híreink

Ezek a cégek végzik el Mohács 12 milliárdos úthálózat- és infrastruktúrafejlesztését

2017.09.20. 12:25
A Swietelsky, a Duna Aszfalt, a Strabag és az A-Híd kötött keretszerződést Moháccsal a... Részletek

Harminc éve várt utat épített meg Ferihegy közelében a Duna Aszfalt

2017.08.29. 14:20
A beruházásnak köszönhetően a Rákoshegyen áthaladó észak-déli forgalom a lakott... Részletek

Zalaegerszegi Tesztpálya

2017.07.31. 14:29
... Részletek

„Az útépítésben az innovációé a jövő”

2017.07.18. 09:23
Az építőipar tavalyi nehéz éve után idén robbanás tapasztalható a gyorsforgalmi... Részletek

Jövőre elkészül az M35-ös Debrecen és Berettyóújfalu közötti szakasza

2017.07.12. 10:11
Az első ütemet már év elején átadja a Colas és az STR Építő, a második ütemet év... Részletek

Itt tartanak most az M44-es munkálatai

2017.07.12. 10:04
A 62 kilométeres első ütemben a töltésalapozás van folyamatban, a próbaszakaszok... Részletek
Elérhetőségeink

Székhely
6060 Tiszakécske, Béke u. 150.
Tel: (76) 540 060, Fax: (76) 540 061
Email: kozpont@dunaaszfalt.hu

Budapest
1074 Budapest, Rákóczi út 70-72.
Tel: (1) 781 5242, Fax: (1) 781 9027
Email: vallalkozas@dunaaszfalt.hu

Sajtókapcsolat
Lehel Zoltán, szóvívő
Email: sajto@dunaaszfalt.hu

GmB - "Gumibitumen"

 

 PDF Letöltése

A gumiőrlemény felhasználási lehetőségei az útépítésben

 

Előzmények:

 

A használt gumiabroncsokat több módon is hasznosítják.

 

Ezek egyike az aszfaltgyártás során történő felhasználás.

 

A hulladék abroncsok gumiját már sok éve használják az aszfaltgyártás során adalékanyagként különböző formában és eltérő eredménnyel/sikerrel. Becsült adat szerint évente körülbelül 800 millió új gumiabroncs készül világszerte és nagyjából ugyanilyen mennyiségű használt gumiabroncs is keletkezik.

 

A gumi modifikáció javítani tudja a bitumen, illetve az aszfaltkeverékek tulajdonságait. A gumiőrleményt összekeverhetjük a kötőanyaggal-bitumen (nedves eljárás), vagy közvetlenül adagolhatjuk a keverődobba az aszfaltkeverék gyártása során (száraz eljárás).

 

A MOL Zalai Finomítójában 2012. őszen átadásra került az 5-10000 t/év kapacitású gumival modifikált bitument (GmB-t) gyártó prototípus üzem. A gyártástechnológia megvalósítása a MOL saját szabadalmán (HU 226481) alapul. (Nedves eljárás.)

 

A száraz eljárás során a felhasználás lehetőségei a következők:

-       Adalékszer mentes, ún. kezeletlen gumipor.

-       Adalékszerrel kezelt gumipor. (Az adalékszernek köszönhetően esetleg kémiai kötés is létrejön a bitumen és a gumipor között. 30%-os adagolásnál a gumipor mennyisége megduplázódott - laboratóriumi kísérlet eredménye.)

 

A száraz eljárás előnyei:

-       a gumipor lefolyás gátló (SMA aszfalt),

-       az aszfalt rugalmasabbá válik,

-       finom szemcse adalékként jelenik meg, aminek a következtében anyagmennyiséget is kivált.

 

Alkalmazható a kőváz mennyiségére (~95%-a az aszfaltnak) számított maximum 3%, azaz tonnánként ~27 kg.

A gumipor adagolását célszerű cellás adagolóval megoldani. Egyéb típusú adagolás kivitelezése, és annak a hatékonysága kérdéses.

 

A lefolyás gátlóként sikeresen alkalmazott gumiőrlemény szemeloszlása a következő volt:

 

Szitaméret (mm)

Átesett %

2,00

100

1,00

75 (minimum)

0,25

3

0,125

1

0,063

0,4

 

Tapasztalatból megállapítható, hogy az útpályaszerkezetekben a kötőrétegnek nagyobb a szerepe, mint a kopórétegnek, ezért a laboratóriumi vizsgálatokhoz az alábbi aszfalttípusok előállítása javasolt (AC-22/F kötő, AC-11/F kopó, SMA).