világos sötét
LEA technológia
LEA technológia
 
Belépés munkatársaknak
Kiemelt híreink

Balatonparti dugókat enyhít a 710-es főút bővítése

2017.08.03. 16:58
A Hazai Építőgép és a Duna Aszfalt kivitelezésében új szakasszal kötik össze az... Részletek

Oktatási együttműködést kötött a Duna Aszfalt és a SZIE Építéstudományi Kara

2017.08.03. 13:07
Az egyezménnyel gyakorlatorientált oktatási és kutatási együttműködés jön létre az... Részletek

Duna Aszfalt BME együttműködés

2017.08.03. 13:03
Már közel három éves az az együttműködés, amelyet 2014-ben a BME és a Duna Aszfalt... Részletek

Jövő tavaszra fejeződhet be az 55-ős főút Mórahalom és a megyehatár közötti szakaszának korszerűsítése

2017.07.07. 13:12
Várhatóan 2018 áprilisára fejeződhet be az 55-ős főút Mórahalom és a megyehatár... Részletek

Ütemesen épülő utak a Dél-Alföldön

2017.07.07. 13:06
Békés megyében hatalmas lesz az előrelépés A tervek szerint zajlik Békés megyében az... Részletek

Indulhat az M4-es építése Üllő és Cegléd között

2017.05.02. 13:39
A Colas, a Duna Aszfalt és az Euroaszfalt kivitelezésében 44 kilométeren épül négysávos... Részletek
Aktuális híreink

A Duna Csoport is szerepel az Echo TV Építészet XXI. című műsorában!

2017.11.28. 11:50
A Duna Csoport XXI. századi technológiai megoldásai szerepelnek az Echo TV Építészet XXI.... Részletek

Kollégáink az Echo TV Kibeszélő című műsorában nyilatkoztak!

2017.11.24. 11:40
Kollégáink az Echo TV Kibeszélő című műsorában nyilatkoztak a várható hídépítési és... Részletek

Itt tart a zalai tesztpálya építése

2017.10.15. 14:20
A körpályán, a kezelhetőségi pályán, valamint a féktesztek és az önvezető járművek... Részletek

Helyreigazítás

2017.09.26. 14:20
Helyreigazítás a Napi.hu-n 2017. augusztus 28-án megjelent Meglepő lépés Mészáros... Részletek

Kedvező a "Tormási körforgalom" fogadtatása

2017.09.20. 14:18
Mint korábban már megírtuk, megépült Kecskeméten a körforgalom az 5-ös számú főút, a... Részletek

Ezek a cégek végzik el Mohács 12 milliárdos úthálózat- és infrastruktúrafejlesztését

2017.09.20. 12:25
A Swietelsky, a Duna Aszfalt, a Strabag és az A-Híd kötött keretszerződést Moháccsal a... Részletek
Elérhetőségeink

Székhely
6060 Tiszakécske, Béke u. 150.
Tel: (76) 540 060, Fax: (76) 540 061
Email: kozpont@dunaaszfalt.hu

Budapest
1074 Budapest, Rákóczi út 70-72.
Tel: (1) 781 5242, Fax: (1) 781 9027
Email: vallalkozas@dunaaszfalt.hu

Sajtókapcsolat
Lehel Zoltán, szóvívő
Email: sajto@dunaaszfalt.hu

LEA

LEA - Zöld eljárás az aszfaltgyártásban

Low Energy Asphalt – Alacsony energiatartalmú aszfalt

A Duna Aszfalt Kft. jelentős modernizációt hajtott végre a Dunaharasztiban levő keverőtelepén. A Benninghoven TBA-200K típusú aszfaltkeverő átalakításának köszönhetően a berendezés alkalmassá vált a recycling rendszerrel kiegészített aszfalt és a LEA (Low Energy Asphalts), alacsony energiatartalmú aszfalt gyártására is.

Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfaltot 180-200 °C-on állítják elő, mely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messze szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad. A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredményt: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA (Low Energy Asphalt).

LEA (Low Energy Asphalt) eljárás: Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb szén-dioxid- és bitumengőz-kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható. További előnye, hogy a keverőtelep a hagyományosakkal szemben nem földgázzal üzemeltetik, hanem PB gázzal, így az télen is működhet.

Nemzetközi kitekintés:

Amerikában, Franciaországban, Ausztráliában, Új-Zélandon már több éve használják a LEA eljárást.

  • Franciaország, Chambéry A41-es autópálya – 1000 tonna LEA
  • Franciaország, Montpelier D612-es út – 33.000 tonna LEA
  • Amerikai Egyesült Államok, New York 96B út – 17,500 tonna LEA
  • Amerikai Egyesült Államok, New York 13-as út – 7229 tonna LEA
  • Új-Zéland, Christchurch Montreal utca – 6000 tonna LEA
  • Új Zéland, Christchurch Nemzetközi Reptéri kifutópálya – 515 tonna LEA

 

A LEA eljárással gyártott alacsony energiatartalmú (alacsony hőmérsékletű) aszfalt kiemelt tulajdonságai:

  • gyártása 90-100°C között történik
  • akár 50% energiamegtakarítást tesz lehetővé
  • 50-60%-kal csökken a szén-dioxid-kibocsátás
  • nem tapad a szállítójármű platójához
  • nedves időjárásban is beépíthető
  • az előírt burkolati hézagtartalom-követelmény a melegaszfaltokhoz képest valamivel nagyobb finiser előtömörítéssel, és hengerjáratszámmal biztosítható
  • 60 °C-on még jól tömöríthető

 

TULAJDONSÁG

HAGYOMÁNYOS - FORRÓ ASZFALT

LEA - ALACSONY ENERGIAFELHASZNÁLÁSÚ ASZFALT

Gyártási hőmérséklet

130-180°C

90-98°C

Fűtőolaj / tonna

7 kg

3,5 kg

Szállítható távolság a keverőteleptől

80 km

akár 200 km (2 óra)

Nedves időben használható

Nem

Igen

Aszfaltgőz kibocsátás felhasználás során

Van

Nincs

CO2-kibocsátás

Magas

Alacsony

 

A LEA eljárással gyártott aszfalt megfelel az ÚT 2-3.301-1 Útügyi Műszaki Előírásban szereplő paramétereknek: 

  • összetétele és műszaki jellemzői megegyeznek az útépítési, bitumen kötőanyagú, AC-típusú melegaszfaltok összetételeivel és jellemzőivel,
  • AC-típusú melegaszfaltok szemeloszlására előírt követelmények érvényesek a LEA típusú keverékekre is,
  • LEA eljárással gyártott AC-típusú aszfaltkeverékek minőségi követelményei, műszaki paraméterei és vizsgálati módszerei azonosak az aszfaltbeton (AC) keverékekre előírtakkal,
  • azonosak az aszfaltkeverékek gyártási és építési feltételei is.