világos sötét
LEA technológia
LEA technológia
 
Belépés munkatársaknak
Kiemelt híreink

A Duna Aszfalt négysávosítja az 54-es főutat Kecskemétnél

2018.05.18. 13:29
A közel 9 milliárd forintos projektben új kerékpárút, körforgalmak és hidak is... Részletek

100 kilométernyi út újul meg Bács-Kiskunban

2018.05.18. 10:20
Főleg a kifejezetten leromlott állapotú négy- és ötszámjegyű útvonalakat fejleszti a Duna... Részletek

Animáció a a kunszentmártoni Hármas-Körös-híd építéséről

2018.05.03. 15:38
Nézzétek meg a kunszentmártoni Hármas-Körös-híd építési animációját!... Részletek

Már az M44-es keleti végén is folyik az útépítés

2018.03.20. 15:15
Az új nyomvonalon épülő gyorsforgalmi úthoz számos kapcsolódó részprojektet is kivitelez a... Részletek

Elrajtolt az építkezés az M30-as Miskolc-Tornyosnémeti szakaszán

2018.03.12. 14:00
A Miskolc és Kassa közötti autópálya-kapcsolat hazai szakaszát megvalósító 57 kilométeres... Részletek

A Duna Aszfalt ismét a legmegbízhatóbb vállalatok között

2018.01.30. 15:08
Sorozatban negyedik alkalommal érdemelte ki a Duna Aszfalt Kft. a pénzügyileg legstabilabb... Részletek
Aktuális híreink

Jelentős uniós támogatást kapott az M4-es legkeletibb szakasza

2018.06.04. 11:19
A 82 milliárd forintos forrást elnyerő, közel 30 kilométeres szakasz 2020 márciusára épül... Részletek

Szabó Zsolt a Duna Aszfalt Kft. és a Zengő Motorsport támogatásával a WTCR-ben

2018.04.19. 13:44
A WTCC utódjaként létrehozott WTCR versenyei már javában pörögnek, s a Túraautó-világkupa... Részletek

Elindult az M8-ast az osztrák határig meghosszabbító építkezés

2018.03.08. 12:45
Az autóút mintegy 30 kilométeres új szakaszát a Duna Aszfalt, illetve a Mészáros és... Részletek

A Duna Aszfalt építheti meg az M44 gyorsforgalmi út Kondoros és Békéscsaba közötti szakaszát

2017.12.30. 14:12
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kihirdette az M44 gyorsforgalmi út Kondoros és... Részletek

Nyolcmilliárdos mélyépítési fejlesztés indul Baján

2017.12.29. 14:10
A keretszerződés alapján útépítés, járda és kerékpárút kiépítése, közterek és... Részletek

A zalaegerszegi járműipari tesztpálya építéshez kapcsolódó keretmegállapodásban nyertes a Duna Aszfalt Kft.

2017.12.13. 14:10
A Duna Aszfalt Kft. 14,8 milliárdért építheti meg a zalaegerszegi járműipari tesztpálya... Részletek
Elérhetőségeink

Székhely
6060 Tiszakécske, Béke u. 150.
Tel: (76) 540 060, Fax: (76) 540 061

Budapest
1074 Budapest, Rákóczi út 70-72.
Tel: (1) 781 5242, Fax: (1) 781 9027
Email: kozpont@dunaaszfalt.hu

Sajtókapcsolat
Lehel Zoltán, innovációs mérnök, szóvívő
Email: sajto@dunaaszfalt.hu

HR
Kerbeche Tamás, HR Business Partner

Email: kerbeche.tamas@dunaaszfalt.hu


LEA

LEA - Zöld eljárás az aszfaltgyártásban

Low Energy Asphalt – Alacsony energiatartalmú aszfalt

A Duna Aszfalt Kft. jelentős modernizációt hajtott végre a Dunaharasztiban levő keverőtelepén. A Benninghoven TBA-200K típusú aszfaltkeverő átalakításának köszönhetően a berendezés alkalmassá vált a recycling rendszerrel kiegészített aszfalt és a LEA (Low Energy Asphalts), alacsony energiatartalmú aszfalt gyártására is.

Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfaltot 180-200 °C-on állítják elő, mely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messze szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad. A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredményt: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA (Low Energy Asphalt).

LEA (Low Energy Asphalt) eljárás: Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb szén-dioxid- és bitumengőz-kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható. További előnye, hogy a keverőtelep a hagyományosakkal szemben nem földgázzal üzemeltetik, hanem PB gázzal, így az télen is működhet.

Nemzetközi kitekintés:

Amerikában, Franciaországban, Ausztráliában, Új-Zélandon már több éve használják a LEA eljárást.

  • Franciaország, Chambéry A41-es autópálya – 1000 tonna LEA
  • Franciaország, Montpelier D612-es út – 33.000 tonna LEA
  • Amerikai Egyesült Államok, New York 96B út – 17,500 tonna LEA
  • Amerikai Egyesült Államok, New York 13-as út – 7229 tonna LEA
  • Új-Zéland, Christchurch Montreal utca – 6000 tonna LEA
  • Új Zéland, Christchurch Nemzetközi Reptéri kifutópálya – 515 tonna LEA

 

A LEA eljárással gyártott alacsony energiatartalmú (alacsony hőmérsékletű) aszfalt kiemelt tulajdonságai:

  • gyártása 90-100°C között történik
  • akár 50% energiamegtakarítást tesz lehetővé
  • 50-60%-kal csökken a szén-dioxid-kibocsátás
  • nem tapad a szállítójármű platójához
  • nedves időjárásban is beépíthető
  • az előírt burkolati hézagtartalom-követelmény a melegaszfaltokhoz képest valamivel nagyobb finiser előtömörítéssel, és hengerjáratszámmal biztosítható
  • 60 °C-on még jól tömöríthető

 

TULAJDONSÁG

HAGYOMÁNYOS - FORRÓ ASZFALT

LEA - ALACSONY ENERGIAFELHASZNÁLÁSÚ ASZFALT

Gyártási hőmérséklet

130-180°C

90-98°C

Fűtőolaj / tonna

7 kg

3,5 kg

Szállítható távolság a keverőteleptől

80 km

akár 200 km (2 óra)

Nedves időben használható

Nem

Igen

Aszfaltgőz kibocsátás felhasználás során

Van

Nincs

CO2-kibocsátás

Magas

Alacsony

 

A LEA eljárással gyártott aszfalt megfelel az ÚT 2-3.301-1 Útügyi Műszaki Előírásban szereplő paramétereknek: 

  • összetétele és műszaki jellemzői megegyeznek az útépítési, bitumen kötőanyagú, AC-típusú melegaszfaltok összetételeivel és jellemzőivel,
  • AC-típusú melegaszfaltok szemeloszlására előírt követelmények érvényesek a LEA típusú keverékekre is,
  • LEA eljárással gyártott AC-típusú aszfaltkeverékek minőségi követelményei, műszaki paraméterei és vizsgálati módszerei azonosak az aszfaltbeton (AC) keverékekre előírtakkal,
  • azonosak az aszfaltkeverékek gyártási és építési feltételei is.