LEA
A hulladék abroncsok gumiját már sok éve használják az aszfaltgyártás során adalékanyagként különböző formában.
LEA - Zöld eljárás az aszfaltgyártásban
Low Energy Asphalt – Alacsony energiatartalmú aszfalt
A Duna Aszfalt Kft. jelentős modernizációt hajtott végre a Dunaharasztiban levő keverőtelepén. A Benninghoven TBA-200K típusú aszfaltkeverő átalakításának köszönhetően a berendezés alkalmassá vált a recycling rendszerrel kiegészített aszfalt és a LEA (Low Energy Asphalts), alacsony energiatartalmú aszfalt gyártására is.
Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfaltot 180-200 °C-on állítják elő, mely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messze szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad. A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredményt: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA (Low Energy Asphalt).
LEA (Low Energy Asphalt) eljárás
Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb szén-dioxid- és bitumengőz-kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható. További előnye, hogy a keverőtelep a hagyományosakkal szemben nem földgázzal üzemeltetik, hanem PB gázzal, így az télen is működhet.
Nemzetközi kitekintés:
Amerikában, Franciaországban, Ausztráliában, Új-Zélandon már több éve használják a LEA eljárást.
- Franciaország, Chambéry A41-es autópálya – 1000 tonna LEA
- Franciaország, Montpelier D612-es út – 33.000 tonna LEA
- Amerikai Egyesült Államok, New York 96B út – 17,500 tonna LEA
- Amerikai Egyesült Államok, New York 13-as út – 7229 tonna LEA
- Új-Zéland, Christchurch Montreal utca – 6000 tonna LEA
- Új Zéland, Christchurch Nemzetközi Reptéri kifutópálya – 515 tonna LEA
A LEA eljárással gyártott alacsony energiatartalmú (alacsony hőmérsékletű) aszfalt kiemelt tulajdonságai:
- gyártása 90-100°C között történik
- akár 50% energiamegtakarítást tesz lehetővé
- 50-60%-kal csökken a szén-dioxid-kibocsátás
- nem tapad a szállítójármű platójához
- nedves időjárásban is beépíthető
- az előírt burkolati hézagtartalom-követelmény a melegaszfaltokhoz képest valamivel nagyobb finiser előtömörítéssel, és hengerjáratszámmal biztosítható
- 60 °C-on még jól tömöríthető
TULAJDONSÁG |
HAGYOMÁNYOS - FORRÓ ASZFALT |
LEA - ALACSONY ENERGIAFELHASZNÁLÁSÚ ASZFALT |
Gyártási hőmérséklet |
130-180°C |
90-98°C |
Fűtőolaj / tonna |
7 kg |
3,5 kg |
Szállítható távolság a keverőteleptől |
80 km |
akár 200 km (2 óra) |
Nedves időben használható |
Nem |
Igen |
Aszfaltgőz kibocsátás felhasználás során |
Van |
Nincs |
CO2-kibocsátás |
Magas |
Alacsony |
A LEA eljárással gyártott aszfalt megfelel az ÚT 2-3.301-1 Útügyi Műszaki Előírásban szereplő paramétereknek:
- összetétele és műszaki jellemzői megegyeznek az útépítési, bitumen kötőanyagú, AC-típusú melegaszfaltok összetételeivel és jellemzőivel,
- AC-típusú melegaszfaltok szemeloszlására előírt követelmények érvényesek a LEA típusú keverékekre is,
- LEA eljárással gyártott AC-típusú aszfaltkeverékek minőségi követelményei, műszaki paraméterei és vizsgálati módszerei azonosak az aszfaltbeton (AC) keverékekre előírtakkal,
- azonosak az aszfaltkeverékek gyártási és építési feltételei is.