LEA

2019. október 25.

A hulladék abroncsok gumiját már sok éve használják az aszfaltgyártás során adalékanyagként különböző formában.

 

LEA - Zöld eljárás az aszfaltgyártásban

Low Energy Asphalt – Alacsony energiatartalmú aszfalt

A Duna Aszfalt Kft. jelentős modernizációt hajtott végre a Dunaharasztiban levő keverőtelepén. A Benninghoven TBA-200K típusú aszfaltkeverő átalakításának köszönhetően a berendezés alkalmassá vált a recycling rendszerrel kiegészített aszfalt és a LEA (Low Energy Asphalts), alacsony energiatartalmú aszfalt gyártására is.

Az aszfaltgyártás régi problémája a gyártás során szükséges magas hőmérséklet. A hagyományos aszfaltot 180-200 °C-on állítják elő, mely számos hátránnyal jár: rengeteg energiát emészt fel, az aszfaltot nem lehet messze szállítani, mert kihűl, nehéz és kellemetlen vele dolgozni és még egészségkárosító hatása is van. A mélyépítő iparág évek óta keresi azt a megoldást, melynek segítségével csökkenthető a gyártás során történő energiafelhasználás, az egyéb rossz tulajdonságok is kiküszöbölhetőek, de a minőség megmarad. A sok kísérletezés 2005-ben meghozta a várt eredményt: Franciaországban megszületett az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA (Low Energy Asphalt).

LEA (Low Energy Asphalt) eljárás

Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb szén-dioxid- és bitumengőz-kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez. További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható. További előnye, hogy a keverőtelep a hagyományosakkal szemben nem földgázzal üzemeltetik, hanem PB gázzal, így az télen is működhet.

Nemzetközi kitekintés:

Amerikában, Franciaországban, Ausztráliában, Új-Zélandon már több éve használják a LEA eljárást.

  • Franciaország, Chambéry A41-es autópálya – 1000 tonna LEA
  • Franciaország, Montpelier D612-es út – 33.000 tonna LEA
  • Amerikai Egyesült Államok, New York 96B út – 17,500 tonna LEA
  • Amerikai Egyesült Államok, New York 13-as út – 7229 tonna LEA
  • Új-Zéland, Christchurch Montreal utca – 6000 tonna LEA
  • Új Zéland, Christchurch Nemzetközi Reptéri kifutópálya – 515 tonna LEA

 

A LEA eljárással gyártott alacsony energiatartalmú (alacsony hőmérsékletű) aszfalt kiemelt tulajdonságai:

  • gyártása 90-100°C között történik
  • akár 50% energiamegtakarítást tesz lehetővé
  • 50-60%-kal csökken a szén-dioxid-kibocsátás
  • nem tapad a szállítójármű platójához
  • nedves időjárásban is beépíthető
  • az előírt burkolati hézagtartalom-követelmény a melegaszfaltokhoz képest valamivel nagyobb finiser előtömörítéssel, és hengerjáratszámmal biztosítható
  • 60 °C-on még jól tömöríthető

 

 TULAJDONSÁG

 HAGYOMÁNYOS - FORRÓ ASZFALT           

  LEA - ALACSONY   ENERGIAFELHASZNÁLÁSÚ    ASZFALT  

  Gyártási hőmérséklet

  130-180°C

  90-98°C

  Fűtőolaj / tonna 

  7 kg

  3,5 kg

  Szállítható távolság a keverőteleptől

  80 km

  akár 200 km (2 óra)

  Nedves időben használható

  Nem

  Igen

  Aszfaltgőz kibocsátás felhasználás során   

  Van

  Nincs

  CO2-kibocsátás

  Magas

  Alacsony

 

A LEA eljárással gyártott aszfalt megfelel az ÚT 2-3.301-1 Útügyi Műszaki Előírásban szereplő paramétereknek: 

  • összetétele és műszaki jellemzői megegyeznek az útépítési, bitumen kötőanyagú, AC-típusú melegaszfaltok összetételeivel és jellemzőivel,
  • AC-típusú melegaszfaltok szemeloszlására előírt követelmények érvényesek a LEA típusú keverékekre is,
  • LEA eljárással gyártott AC-típusú aszfaltkeverékek minőségi követelményei, műszaki paraméterei és vizsgálati módszerei azonosak az aszfaltbeton (AC) keverékekre előírtakkal,
  • azonosak az aszfaltkeverékek gyártási és építési feltételei is.