Hírek


2014. június 3.

A francia technológia választása

A LEA eljárás magyarországi bevezetéséről a francia "Route Actualité" májusi számában jelent meg egy publikáció, amelyet Josselyn LANES írt.


A magyarországi útépítő vállalatok egyik fő szereplője, a Duna Csoport az alacsony hőmérsékletű LEA aszfalt technológia bevezetése mellett döntött, megszerezve a kizárólagosságot a  magyar piacon. Egy stratégiai döntés, amelyik kedvezőbb ajánlattételi lehetőségeket nyújt.

2010–ben kezdett a vállalat érdeklődni az alacsony hőmérsékletű technológiák után. Egy budapesti szakmai szeminárium tette lehetővé Mosonyi Lászlónak a Duna Aszfalt vállalkozási igazgatójának, hogy közelebbről megismerje a LEA-CO-t.

Egy szakértői találkozás és egy franciaországi munkahelyi látogatás eredménye meggyőzte a Duna Aszfalt menedzsmentjét a LEA megszerzéséről. A Duna Aszfalt ügyvezető igazgatója Tóth László Úr írta alá 2011-ben a szerződést a technológia átvételéről és kizárólagossági használatáról. A vállalat motiváltsága az alacsony hőmérsékletű aszfaltok utáni közérdeken alapul. « Országunk aláírója az ENSZ által kezdeményezett nemzetközi klíma egyezménynek » mondja Tóth László, hozzátéve: « a mi műszaki fejlesztésünk mindig is olyan környezetvédelmi fejlesztések felé irányul amik megfelelnek a fenntartható fejlődés követelményeinek ».

Helyi szabályozások adaptálása.

Más útépítő vállalatokkal együtt, a Duna Aszfalt Kft. kezdeményezte az illetékes magyar hatóságok felé a helyi szabályozások összhangba hozását az európai műszaki szabályozásokkal. Az eredmény: 2013. szeptember 15.-től, a módosított szabályok lehetővé teszik a mérsékelten meleg aszfalt alkalmazását. Ez a kötőanyag típusa és fokozata, a gyártási hőmérsékleti tartomány valamint a szállítási és bedolgozási minimális hőmérséklet által van meghatározva.

Referencia munka

A vállalat egyik aszfaltkeverő gépét átalakította alacsony hőmérsékletű aszfalt gyártására. A választás egy Benninghoven keverőre esett, ami képes nagy teljesítményben melegaszfalt, újra hasznosított aszfalt és a LEA technológia szerinti 95°C - 100°C hőmérsékletű aszfalt gyártására.

2012-ben közel 800 t aszfaltot gyártottak a LEA technológiával ami lehetővé tette a berendezések és a gyártás engedélyezését. Az 54-es főút megerősítése jelentős előrelépést jelentett. Több mint 4500 tonna alacsony hőmérsékletű AC-11 B 50/70-LEA aszfaltot dolgoztak be egy Vögele 2100 típusú finiserrel. Két Bomag úthenger képezte a tömörítő gépláncot.Az elvégzett munka során szerzett tapasztalat igazolta, hogy az aszfalt jó minőségű gyártásához a hideg frakció stabil nedvességtartalmát biztosítani kell. A gyakorlat kiemeli, hogy a berendezések tisztítása (keverő, billenő platók, finiser...) nem igényelnek speciális termékeket. Az energia megtakarítás és az üvegházhatást okozó gázok csökkentése ellenőrzötten jól működik.