Hírek


2020. szeptember 4.

Átadták az M4-es legkeletibb szakaszát, ezzel elérte a román határt

Nem csupán az M4-es nyert egy közel 30 kilométeres szakaszt: az M3-astól teljessé vált a gyorsforgalmi kapcsolat Debrecenen keresztül a Nagyvárad közeli magyar-román határig.


Pénteken délben Nagykereki térségében átadák az M4-es Berettyóújfalu és Nagykereki közötti közel 30 kilométeres szakaszát, mellyel az autópálya elérte a román határt. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházása a Duna Aszfalt Kft., a Hódút Kft. és az A-Híd Zrt. kivitelezésében valósult meg.

A projektben a mérnöki feladatokat a Főber Zrt., a Viköti Kft., az Oviber Kft. és az Eurout Kft. látta el; a tervezést a Tura-Terv Kft. és az Utiber Kft. végezte el. A 29,5 kilométeres szakaszon kétszer két forgalmi sávos autópálya épült leállósávval, középső elválasztó sávval és 26,6 méteres koronaszélességgel.

A beruházásban egyúttal a Magyarország és Románia közötti második autópálya-határátkelő is létrejött. A Nagykereki-Bors autópálya-határátkelőhely túloldalán a magyarországi M4-es folytatásaként az észak-erdélyi A3-as autópályának egy ötkilométeres szakasza épült ki. Román oldalon a pálya a Nagyvárad-Szatmárnémeti országútba csatlakozik be Bihar település mellett, mely két kilométerre északra fekszik Nagyváradtól.

Az unió kohéziós alapjából 265 milliárd eurót (jelen értékén mintegy 95 milliárd forint) fordíthatott Magyarország az M4-esnek az országhatárig vezető szakaszára. A 29,5 kilométeres szakasz két ütemben, összesen nettó 98,2 milliárd forintos szerződéses értéken jött létre.

A 47-es főút és az országhatár közötti, 26,5 kilométeres szakaszon többek közt: a beruházás része

  • egy új, egyszerű pihenő Körtvélyesnél,
  • egy autópálya-mérnökség,
  • egy autópálya-rendőrség,
  • a Berettyó-folyó és a Dusnok-patak feletti hidak valamint 18 további híd,
  • egy egyszerű pihenő Körtvélyesnél,
  • egy tengelysúly mérő állomás Kengyelésnél.,
  • Gáborjánnál és Nagykerekinél egy-egy csomópont,
  • egy komplex pihenővé alakítható határátkelőhely,
  • 2,5 kilométer madárvédő fal és 540 méter zajvédő fal kivitelezését is magába foglalta.


Felére csökken a 47-es főút terhelése

A szakasz jelentőségét nem csupán az adja, hogy az M4-es később kiépülő szakaszaival teljessé válik a gyorsforgalmi út a román határig. Emellett ugyanis az M35-ös autópálya korábban átadott szakaszaival együtt gyorsforgalmi kapcsolat létesült az M3-as és a román határ között.

Így a beruházásnak köszönhetően végig gyorsforgalmi úton lehet eljutni Budapesttől Debrecenen át Nagyvárad térségéig az M3-as, M35-ös, az M4-es és az A3-as használatával.

A helyszínen kiosztott sajtóanyag szerint a 47-es főúton Berettyóújfalu és a határ között naponta 8000 jármű közlekedik. A gyorsforgalmi út átadásával ez várhatóan a felére csökken.

Forrás: magyarepitok.hu