Hírek


2020. augusztus 2.

Az ország egyik legjelentősebb hídépítése zajlik az osztrák határ közelében

Az 575 m-es vasszentmihályi völgyhídnál Doka rendszerre alapozva alkalmaz egyedi megoldást az A-Híd. Az M8-assal egy közel 30 km-es autóút jön létre a Duna Aszfalt Kft és a Mészáros és Mészáros Kft kivitelezésében Körmend és az országhatár között.


Ütemtervnek megfelelően haladnak a hídépítési munkálatok az M8-as autóút Körmend és az osztrák határ (Rábafüzes) között épülő szakaszán. A 28,85 kilométeres kétszer egysávos útszakasz a Duna Aszfalt Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. generálkivitelezésével valósul meg, a hídépítési feladatokat alvállalkozóként az A-Híd Zrt. és a Hódút Kft. végzi el.
 

11 támaszú völgyhíddal ívelik át a Vörös-patak völgyét

A Magyar Építők az A-Híd Zrt. projektvezetőjétől tájékozódott a tavaly év elején rajtolt fejlesztés állásáról. Kovács Dénes szavaiból kiderül, a teljes beruházás során megépülő 36 műtárgyból 11-et készít el az A-Híd az épülő M8-ason. „Közülük kilenc a megszokott, előregyártott vasbeton-gerendás szerkezettel jön létre, további kettő viszont öszvér felszerkezetű. Ezek mind a műszaki megoldásokat, mind a méretüket tekintve érdekesek.”

Az egyik említett műtárgy a magyarnádaljai Csencsi-patak feletti híd, a másik pedig a vasszentmihályi völgyhíd lesz. Előbbi egy kilencnyílású, 300 méter hosszú felüljáró, melyen három sáv kap helyet.

Jóval nagyobb építmény lesz a vasszentmihályi, mely 575 méter hosszan épül meg kétszer egy sávval. A 11 támaszú völgyhídnak 22 méteres pillérei is lesznek annak érdekében, hogy átívelje a Vörös-patak völgyét, illetve a Nemesmedves-Vasszentmihály műutat. Kovács Dénes úgy fogalmazott, a vasszentmihályi völgyhíd méreteit tekintve a jelenleg zajló hídfejlesztések közül a legnagyobbak közé tartozik.
 

A Doka biztosította a legoptimálisabb megoldást

Szerkezetét tekintve mindkét híd öszvér pályaszerkezettel, azaz acél főtartóval és vasbeton pályalemezzel épül. Az alépítmény már mindkét híd esetében elkészült, az acél főtartók a helyükön vannak, és a vasbeton pályalemezek építése zajlik jelenleg. „A Csencsi-híd esetében kezdődött korábban a pályalemez betonozása, várhatóan július végéig az utolsó ütemek is elkészülnek.” – árulta el a mérnök. „A vasszentmihályi híd esetében az első ütem már be van zsaluzva, ott hamarosan indul a betonozás; míg a második és harmadik ütem zsaluzása folyamatban van.”

A pályalemez a Csencsi-hídnál nyolc ütemben, míg a vasszentmihályi völgyhídnál kilenc ütemben épül meg. Mindkét hídnál a Doka zsaluzatát használják. A mérnök hangsúlyozta, alaposan szétnéztek a piacon, és az elképzeléseiket a Doka rendszerével tudták számukra a legkedvezőbben megoldani, ezért választották ezt a terméket.
 

Összesen három ütemnyi zsalukészletet használnak

„A zsaluzás tervezésénél olyan szempontokat kellett figyelembe vennünk, mint a műszaki megfelelőség, a gyors építhetőség és az alacsony költség” – mutatott rá a szakember. „Ezért jutottunk arra a megoldásra, hogy olyan konzolpárokat függesztünk az acél főtartóra, amely a pályalemez főtartón túlnyúló részét úgy támasztja alá, hogy azok szétszerelés nélkül leszedhetők és tovább vihetők legyenek a következő ütemre.”

Az építkezésre mindkét híd esetén három-három ütemnyi zsalukészletet telepítettek a gyorsabb kivitelezés érdekében. Az egyik ütemen a zsaluzás, a másikon a vasszerelés, míg a harmadikon a betonozás készül. A zsaluelemek külön-külön daruzható, 2,2-2,8 méteres konzolpárokból állnak. „Egymás után három ütemet zsaluzunk be, és amikor a legelsőn megszilárdul a beton, máris visszük tovább a következő ütemre. Ez a módszer eddig hatékonynak bizonyult, emellett viszonylag alacsonyak a költségei.”

Forrás: magyarepitok.hu