Hírek


2017. október 15.

Itt tart a zalai tesztpálya építése

A körpályán, a kezelhetőségi pályán, valamint a féktesztek és az önvezető járművek zónájában is a terveknek megfelelően halad a Duna Aszfalt. A fotósunk kint járt a munkaterületen.


A 250 hektáros területen megvalósuló 40 milliárdos zalaegerszegi beruházás első ütemét nemrég a Duna Aszfalt Kft. kezdte el. A tesztpálya üzleti vonzerejét az adja majd, hogy Európában nem található hasonló, komplex adottságokkal és összetett szolgáltatásokkal, a hagyományos és az önvezető tesztekre is alkalmas elemekkel bíró tesztpálya. A zalai komplexum így számos nagy cég tesztelési központjaként szolgálhat.

Nyolcféle tapadási felület, önvezető autók konvojban

A projekt állásáról érdeklődve a Duna Aszfalttól megtudtuk, a tiszakécskei vállalat a tesztpálya alábbi négy elemén dolgozik az első ütemben.

  • Elkezdődött az úgynevezett dinamikus platform, egy 300 méter átmérőjű körpálya kialakítása. A körfelületen különféle járműdinamikai tesztek végezhetők majd, de a felület alkalmas lesz például a konvojban közlekedő önvezető járművek egyes dinamikai tesztjeire is. A 7 hektár alapterületű körtárcsán a Duna Aszfalt a földmunkát és talajstabilizációt végzett, továbbá geotextíliát és nagy teherbírású zúzottkő rétegeket terített. Emellett a speciális simaságú aszfalt alapréteg elkészítése is a feladata volt, amellyel ütemesen halad.
  • fékteszteket lehetővé speciális zónában egy közel 1,5 kilométeres, 50 méter széles szakaszon végzett földmunkákat a cég. A fékfelület ABS, ATC és ESP rendszereket tesztel majd nyolc különböző tapadású felülettel, más-más súrlódási körülményeket teremtve, speciális vizezett, illetve nedvesített környezetben.
  • Az önvezető járművek alacsony sebességű tesztelését lehetővé tevő zónában szintén a földmunkát végzik. Itt egy városi tesztkörnyezet jön létre az autonóm járművek számára.
  • A Duna Aszfalt negyedik feladata ez első ütemben az úgynevezett kezelhetőségi pályához kötődik. A nagy sebességű kanyargós tesztpályán magas töltések építését, és további földmunkákat végeznek. Ez a pálya a kormányzás, az ESP (elektronikus stabilitás szabályozás – a szerk.) és egyéb, a járművek menetdinamikájára ható rendszerek tesztelését szolgálja majd. Több alternatív útvonallal változatos nyomvonalvezetést biztosít a tesztekhez, egyes szakaszai esőztető rendszerrel lesznek ellátva.
     

A magasépítés is magyar cég kivitelezésében indul

A tesztpályához a Duna Aszfalt által elkezdett mélyépítő feladatok mellett természetesen magasépítő projektek is tartoznak, ezeknek az első ütemét a ZÁÉV nyerte el. Ebben az ütemben létrejön a központi épület, ami magában foglalja az objektum főbejáratát, valamint a publikus rendezvényekhez szükséges termeket és tereket. Emellett felépül egy technikai épület, a tesztpálya felhasználói számára kínálva speciális, színvonalas munkateret.

A tesztpálya második ütemében 2018 és 2020 között a nagysebességű oválpálya készül el, emellett tovább fejlesztik a járműdinamikai tesztelemeket, valamint újabb, az önvezető járművek számára használható technológiai megoldások épülnek majd.

A beruházáshoz szervesen kapcsolódik majd a Zalaegerszeg gyorsforgalmi elérhetőségét megteremtő R76-os út építése. Az M7-es autópályát elérő új útvonal okosútként épül meg, így mérési és elemzési tesztfelületei is lesznek, továbbá alkalmas lesz a járművek közötti adatátvitel tesztelésére is.